נישואין אזרחיים בעיני ההלכה

חתונה אזרחית בלי לטוס ובלי לצאת מהבית

100% חוקי ומוכר רישמית

מתאים לכולם, בכל מקום

חתונה דיגיטלית מהירה
להרשם כנשואים בלי לעבור ברבנות

גם לך מגיע חתונה ונישואין! צרו קשר עוד היום!

 

זוגות רבים בוחרים בשנים האחרונות להינשא בנישואין אזרחיים, בעיקר נישואין אזרחיים בחו"ל. רבים בוחרים בכך עקב רצונם להימנע ממעורבות של הדת או מוסדות הדת באיחוד הזוגי שלהם. ובכל זאת, גם בנישואין אזרחיים במדינת ישראל לא ניתן לחלוטין להתחמק מן המשמעויות של נישואין אלה עבור הדת, זאת מכיוון שבמידה והזוג ירצה להתגרש ביום מן הימים הוא יהיה חייב לעבור במוסדות הדתיים כדי לעשות זאת.

נישואין אזרחיים בעיני ההלכה

במדינת ישראל עדיין נישואין וגירושין הם בסמכותם הבלעדית של מוסדות הדת. עולה השאלה, כיצד מתייחסת ההלכה לחתונה אזרחית ואילו מענים היא נותנת לסוגיות הקשורות בנישואין מסוג זה? מאמר זה ינסה לענות על שאלות אלו.

גבר ואישה שנישאו בנישואין אזרחיים נחשבים כבעל ואישה על ידי ההלכה?

דעות הרבנים וחכמי הדת חלוקות בנושא זה במשך שנים רבות. עם זאת, הדעה הרווחת היא כי בני זוג שנישאו בנישואין אזרחיים הינם זוג נשוי וזאת מכיוון שהם עומדים לרוב בשלושת סוגי הקידושין: קידושי כסף: כאשר הגבר נותן לאשתו טבעת לאחר טקס הנישואין האזרחי, קידושי שטר: כאשר בני הזוג נרשמים כנשואים במשרדי משרד הפנים, וקידושי ביאה: מכיוון שהם מקיימים ביניהם יחסי אישות.

הסיבה ההלכתית השנייה לכך שמוסדות הדת בישראל רואים בבני זוג שנישאו בנישואין אזרחיים כאילו נישאו על פי ההלכה, נובעת מהלכה של הרמב"ם הגורסת כי גבר המקיים יחסים קבועים עם אישה במשך זמן רב, לא יתכן כי כוונתו הייתה לבעול אותה בעילת זנות.

הכוונה היא כי אין ספק שהגבר ראה באישה את זוגתו החוקית וקיים עמה יחסי אישות כפי שעושים בעל ואישה שנישאו לפי ההלכה. (זונה אמנם מקיימת יחסי אישות עם לקוחותיה אך אינה נחשבת לבת זוג חוקית משום שהקשר עמה הוא לשם יחסי המין בלבד. בעוד שהקשר עם בת זוג קבועה הוא קשר זוגי מחייב ועמוק כמו בנישואין). מכיוון שכך, שהיו יחסי בני הזוג רציניים ומחייבים, הם נחשבים כנשואים על פי ההלכה.

מדוע חשוב לבני זוג הנישאים בנישואין אזרחיים לדעת את מעמדם בעיני ההלכה?

לכאורה, הרי יש פה סתירה. בני זוג הבוחרים להינשא בנישואין אזרחיים בחו"ל מבקשים להתרחק מהממסד הרבני ולא לאפשר לו לקחת חלק בחייהם. מדוע עליהם להתעניין בעמדתו של ממסד זה לגבי חוקיות נישואיהם?

הסיבה לכך היא, כי ככל זוג, גם זוגות הנישאים בנישואין אזרחיים עלולים ביום מן הימים להיקלע למשבר ולהחליט להיפרד. מסתבר כי לא ניתן בישראל להתגרש באמצעות "גירושין אזרחיים" אלא רק באמצעות גירושין דתיים ברבנות.

זוגות המבקשים להיפרד, זקוקים למסמכים המאשרים את פרידתם (גירושין) כדי שיוכלו להמשיך בחייהם. למשל:

  • מזונות: כאשר בני זוג מתגרשים מחויב הגבר במזונות ילדיו. אולם הוא אינו מחויב במזונות גרושתו. אך במידה ואין כל אישור לגירושין, יכלה האישה לתבוע מזונות אישה. מכיוון שהם רשומים כנשואים במשרד הפנים, הבעל יחויב לשלם לה.
  • בניית זוגיות חדשה: אישה שנישאה בנישואין אזרחיים ונפרדה מבן זוגה שלא דרך ההלכה, ומבקשת להינשא בשנית, לא תוכל לעשות זאת בשום דרך אם אין לה מסמכים המורים על גירושיה מבן הזוג הראשון.
  • ממזרות: אישה שנישאה בנישואין אזרחיים ונפרדה מבן זוגה, ובנתה זוגיות חדשה והביאה ילדים מבן הזוג השני, אם לא התגרשה כדת מבן זוגה הראשון ילדיה עלולים להיחשב על ידי הדת כממזרים. האישה עצמה, אולי אינה מייחסת חשיבות לעמדת הדת לגבי מעמדם של ילדיה, אולם ילדי האישה בבגרותם עשויים לרצות להינשא בנישואין יהודיים דתיים ואם הנושא לא יוסדר הם ודורותיהם אחריהם לא יוכלו לעשות זאת.

מורד עיסא
מורד עיסא

מייסד ומנהל המרכז לחתונות אזרחיות בישראל. מורד מגיע עם ניסיון עשיר בתחום, ליווה אלפי זוגות בתהליך חתונה אזרחית, עובד באופן מקצועי עם עורכי דין ואנשי מקצוע נוספים

ניווט מהיר חזרה:

חתונה אזרחית בלי לטוס ובלי לצאת מהבית

במשך שנים רבות נחשבה קפריסין ליעד הקלאסי של ישראלים המעוניינים בחתונה אזרחית מכל סיבה שהיא. העלות היחסית הנמוכה של רישום נישואין בקפריסין, יחד עם הקרבה של האי למדינת ישראל, הפכו את קפריסין לבירת החתונות האזרחיות של ישראל. כיום ניתן לטוס, להתחתן ולחזור לארץ באותו יום.

לאחרונה נפתחה גם אופציה נוספת נוחה ומהירה- חתונה באופן מקוון (אונליין) ארה"ב, פיתרון נוח, מהיר ויעיל לחתונה אזרחית ללא צורך לטוס לחו"ל ואפילו ללא צורך לצאת מהבית!

100% חוקי ומוכר רישמית

מתאים לכולם, בכל מקום

חתונה דיגיטלית מהירה

להרשם כנשואים בלי לעבור ברבנות

מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!